Education and construction of environmental culture in university students
Main Article Content
Abstract
The aim of this research was to determine the influence of environmental education as a transversal theme to build an environmental culture. The research had a qualitative approach, post-test design only and control group. The sample was 168 students from the Professional School of Nursing, between 16 and 22 years old. A questionnaire was used to evaluate the environmental culture, its reliability through Cronbach’s α was 0.860; Mann-Whitney test with a statistical significance level p: <0.05. A training course was applied to the students as a post-test, to find out if there is a change in the environmental culture of the students. The results of the post-test showed that most of the students in the control group (87.1 %) showed a low level, while in the experimental group, 76 % presented a regular level and 19 % had a high level. Environmental education significantly influences the culture, attitude, aptitude, and care for the environment of Nursing students at the Technological University of the Andes. The environmental awareness of students determines their decisions in this area, so efficient plans and programs for environmental education must be designed and implemented.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Aguilera, R. (2018). La educación ambiental, una estrategia adecuada para el desarrollo sostenible de las comunidades. DELOS Desarrollo Local Sostenible, 11 (31) https://www.eumed.net/rev/delos/31/roberto-aguilera.html.
Aza, P., & Lica, J. (2019). Planificación Curricular de los docentes y la Cultura Ambiental en los estudiantes de educación básica. Revista Innova Educación, 1(2), 172–183. https://doi.org/10.35622/j.rie.2019.02.003.
Bautista, M., Murga, M., & Novo, M. (2019). La Educación Ambiental en el S. XXI Revista Educación Ambiental y Sostenibilidad: REAYS, 1(1), 1103. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7441726.
Burgos, A., Jiménez, A., & Rozas, D. (2022). Lessons learned and challenges for environmental management in Colombia: the role of communication, education, and participation strategies. Journal for Nature Conservation, 70. https://doi.org/10.1016/J.JNC.2022.126281.
Campoverde, F., & Soplapuco, J. (2022). Cultura ambiental sostenible en la educación. Revista Científica De La UCSA, 9(2), 112–128. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2022.009.02.112.
Coronel, E. (2018). Plan de Educación Ambiental en la Comunidad de Chontali – Jaén Cajamarca 2017. [Tesis de Licenciatura, Universidad de Lambayeque]. https://repositorio.udl.edu.pe/bitstream/UDL/125/3/Tesis-Plan-De-Educaci%C3%B3n-Ambiental-Final.pdf.
Correa, D., Abarca, A., Baños, C., & Analuisa, S. (2019). Actitud y aptitud en el proceso del aprendizaje. Revista Atlante. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/06/actitud-aptitud-aprendizaje.html.
Criollo, J., & Vizuete, G. (2018). El cuidado del medio ambiente y su importancia en la educación inicial. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 9(4),1-10. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6716271.
Hernández, J., & Reinoso, I. (2018). La educación ambiental. Revista Caribeña de Ciencias Sociales. https://www.eumed.net/rev/caribe/2018/06/educacion-ambiental-comunitario.html.
López, S., & Santiago, J. (2011) Un cambio de paradigma educativo para crear conciencia ambiental, CPU-e. Revista de Investigación Educativa, 12, 1-7. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=283121721006.
Mendoza, Á., & Ramírez, J. (2020). Aprendiendo metodología de la investigación. http://142.93.18.15:8080/jspui/bitstream/123456789/523/1/LISTO%202.pdf.l
Mescua, C., Rodríguez, M., & Velásquez, C. (2022). Educación ciudadana para el cuidado del medio ambiente en Lima metropolitana: Modelo lineal generalizado. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(25), 1574–1586. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i25.436.
Ministerio del Ambiente. (2019). Política Nacional de Educación Ambiental. https://www.minam.gob.pe/wp-content/uploads/2013/10/politica_nacional_educacion_ambiental_amigable_11.pdf.
Severiche, C., Gómez, E., & Jaimes, J. (2016). La educación ambiental como base cultural y estrategia para el desarrollo sostenible. Telos, 18 (2), 266-281. https://www.redalyc.org/pdf/993/99345727007.pdf.
Silva, S. (2019). Aplicación de estrategias ambientales para mejorar la cultura ambiental en el club de madres “María Jesús” del asentamiento humano Virgen de la Natividad – Yurimaguas, 2018. [Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional de San Martin]. http://hdl.handle.net/11458/3401.
Villamil, L. (2018). Propuesta didáctica de educación ambiental para el desarrollo de la conciencia y el conocimiento ambiental. https://repository.udca.edu.co/bitstream/handle/11158/988/Documento%20Final%20para%20entrega%20Jun-19.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Yangali, J., Vásquez, M., Huaita, D., & Baldeón, M. (2021). Comportamiento ecológico y cultura ambiental, fomentada mediante la educación virtual en estudiantes de Lima-Perú. Revista de Ciencias Sociales, 27 (1), 385-398 https://dialnet.unirioja.es/servlet/.