DIGITAL TRANSFORMATION: A PERSPECTIVE FROM THE SERVICE MANAGEMENT MODEL AND THE PROCESS MAP

Main Article Content

Walter Andía Valencia
Fidel Malca Pérez
Néstor Santos Jiménez
Luis Andía Salazar

Abstract

In recent years, organizations have been exposed to constant transformations generated by
technological advancement and the context of the markets associated with the sector, which has
driven the modification of the management model and their internal structures. In this scenario,
digital transformation (DT) becomes a fundamental strategy that allows organizations to innovate
their services, optimize processes, and, above all, respond to market demands and maintain their
competitiveness. This research aims to analyze digital transformation from a strategic and
comprehensive perspective in search of a participatory and didactic methodological proposal for its
implementation. It is based on a theoretical and documentary review based on specialized research
on the subject. It is determined that DT is a profound reconceptualization of the customer-centric
organization, whose success requires a collaborative, transversal, and strategic approach. For this
purpose, the use of the service management model and the process map is proposed.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Walter Andía Valencia, Fidel Malca Pérez, Néstor Santos Jiménez, & Luis Andía Salazar. (2025). DIGITAL TRANSFORMATION: A PERSPECTIVE FROM THE SERVICE MANAGEMENT MODEL AND THE PROCESS MAP. Revista De Investigación Hatun Yachay Wasi, 4(2), 20–32. https://doi.org/10.57107/hyw.v4i2.93
Section
Artículos
Author Biographies

Walter Andía Valencia, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima-Perú

 

 

 

Fidel Malca Pérez, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima-Perú

 

 

Néstor Santos Jiménez, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima-Perú

 

 

Luis Andía Salazar, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas, Lima-Perú

 

 

References

Acosta, J. (2024). Análisis de la implementación de un Customer Relationship Management (CRM) en COLTANQUES S.A.S. [Tesis de Licenciatura, Universidad Cooperativa de Colombia]. https://hdl.handle.net/20.500.12494/56130

Aguilar, J. (2024). Implantación de un sistema CRM en una compañía de seguros. [Tesis de Licenciatura, Universidad Oberta de Catalunya]. http://hdl.handle.net/10609/150563

Alcántara, K. (19 de febrero de 2022). Confianza: clave para la transformación digital. El dinero. https://eldinero.com.do/188000/confianza-clave-para-la-transformacion-digital/

Andía, W. (2025). Manual de Gestión Pública. Editorial Arte & Pluma. Lima Perú.

Angamarca, L. (2022). Estrategias de auditoría informática en la era de la transformación digital. Technology Rain Journal, 1(1). https://doi.org/10.55204/trj.v1i1.e1

Arias, T., Pache, M., Rodríguez, L. Calderón, S. (2024). Transformación digital y digitalización: estudio bibliométrico. Transinformação, 36, e249048. https://doi.org/10.1590/2318-0889202436e249048

Artemenko, E. (2020). The roles of top management in digital transformation. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 940(1). https://doi.org/10.1088/1757-899X/940/1/012014

Banco Interamericano de Desarrollo (BID). (2022). Guía de Transformación digital del Gobierno. http://dx.doi.org/10.18235/0004402

Banco Interamericano de Desarrollo (BID). (2023). Perú avanzará en su transformación digital con apoyo del BID. https://www.iadb.org/es/noticias/peru-avanzara-en-su-transformacion-digital-con-apoyo-del-bid

Carmona, C. (2023). Transformación digital como estrategia de mejora en las organizaciones. Horizonte Empresarial, 10 (1), 157-169. https://doi.org/10.26495/rce.v10i1.2481

Cuenca, J., Matilla, K., & Compte, M. (2020). Transformación digital de los departamentos de relaciones públicas y comunicación de una muestra de empresas españolas. Revista de Comunicación, 19(1), 75-92. https://doi.org/10.26441/rc19.1-2020-a5

Delgado, T. (2020). Taxonomía de transformación digital. Revista Cubana de Transformación Digital, 1(1). 4-23. https://rctd.uic.cu/rctd/article/view/62

Egorova, M., Grib, V., Chkhutiashvili, L., & Slepak, V. (2021). Transformation of the public administration system in the digital economy. Acta Scientiarum Polonorum Administratio Locorum, 20(4), 295-303. https://doi.org/10.31648/aspal.6792

Escribá, N., Redondo, A., & Escribá, M. (2024). Transformación digital de las empresas y e-gestión de recursos humanos. Un enfoque cualitativo. Tec Empresarial, 18(3), 103-128. https://dx.doi.org/10.18845/te.v18i3.7289

Espitia, A., Rivas, S., Reyes, D., & Ramírez, A. (2024). Estrategias Efectivas Para Integrar Nuevas Tecnologías en Sistemas Existentes en Proyectos de Transformación Digital Empresarial. Biblioteca Digital Minerva. http://hdl.handle.net/10882/14440

Gaido, R. (2020). La administración electrónica: Un desafío del derecho a la participación ciudadana. Ars Iuris Salmanticensis, 8(2), 57-81. https://www.proquest.com/scholarly-journals/la-administración-electrónica-un-desafío-del/docview/2518471523/se-2

Gartner (2025). The CIO’s Guide to Digital Transformation. https://www.gartner.com/en/information-technology/topics/digital-transformation

Gómez, A., & Merino, M. (2020). Transformación digital en refinería Cien Fuegos S.A. Revista Cubana de Transformación Digital, 1(1). 24-37. https://rctd.uic.cu/rctd/article/view/8

Goytizolo, A. (2024). Perú Digital 2024: Datos, Insights y Tendencias de crecimiento en la Era Digital. Linkedin. https://es.linkedin.com/pulse/per%C3%BA-digital-2024-datos-insights-y-tendencias-de-en-la-aldo-goytizolo-dwz0e

Guamán S., Roberto, C., Rivera, P., Paul, D., Vivar, M., Amable, S., Lapo, A., & Vladimir, E. (2021). Transformación digital de la comercialización en las pequeñas y medianas empresas a través de redes sociales. Revista Universidad y Sociedad, 13(3), 484-490. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S221836202021000300484&lng=es&tlng=es.

Huamán, P., & Medina, C. (2022). Transformación digital en la administración pública: desafíos para una gobernanza activa en el Perú. Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 13 (2), 93-105. https://doi.org/10.33595/2226-1478.13.2.594

Fonts, C., & Stable, Y. (2024). Modelo de Competencias Digitales, Informacionales y Mediáticas para la Transformación Digital. Revista Gestión de las Personas y Tecnología, 17(49), 31-52. https://dx.doi.org/10.35588/tjtd5y16

Kaplan, G., & Blanco, G. (2018). Implementaciones de software CRM. Revista Digital del Departamento de Ingeniería e Investigaciones Tecnológicas de la Universidad Nacional de La Matanza, 3(1), 1-7. https://doi.org/10.54789/reddi.3.1.2

Lezama, P., Rodriguez, C., Hilario, F., & Mayhuasca, J. (2022). Digital transformation model focused on Peruvian industrial fishing. 3C Tecnología, 11(1) 237-255. https://doi.org/10.17993/3ctecno.2022.specialissue9.237-255

Maldonado, V. (2022). El Rol del Talento Humano en la Transformación Digital de las Empresas Ecuatorianas. Revista Científica Zambos, 1(2), 34-50. https://doi.org/10.69484/rcz/v1/n2/26

Miranda, J. (2023). La transformación digital: estrategia generadora de cambios en las organizaciones. Revista Estrategia Organizacional 12(2), 109-135. https://doi.org/10.22490/issn.2539-2786

Morales, E., Alarcón, E., León, D., & García, A. (2023). La Transformación digital y sus limitaciones en la dimensión tecnológica: una revisión sistémica. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 17(4), 116-136. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2227-18992023000400008&lng=es&tlng=es.

Naranjo, F., & Almeida, J. H. (2024). Transformación Digital y Sostenibilidad: Un Nuevo Paradigma en la Administración de Empresas. Código Científico Revista De Investigación, 5, 365–391. https://doi.org/10.55813/gaea/ccri/v5/nE3/323

Novella, R., & Rosas, D. (2022). Talento digital en el Perú 2022: ¿qué demanda el mercado laboral?: resultados de una muestra de empresas líderes. http://dx.doi.org/10.18235/0004400

Organización de las Naciones Unidas (ONU), Departamento de Asuntos Económicos y Sociales. (2024). E-Government Survey 2024. Naciones Unidas. https://publicadministration.un.org/egovkb/en-us/Reports/UN-E-Government-Survey-2020

Páez, I., Sanabria, M., Gauthier, V., Méndez, R., & Rivera, L. (2021). Transformación digital en las organizaciones. Editorial Universidad del Rosario. https://doi.org/10.12804/urosario9789587848366

Presidencia del Consejo de Ministros. (2023). Informe situacional: enero 2018 - julio 2023. https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/4926629/SGTD_InformeSituacional_020823.pdf

Proaño, M., Orellana, S., & Martillo, I. (2018). Los sistemas de información y su importancia en la transformación digital de la empresa actual. Revista ESPACIOS, 39(45), 3.

https://www.revistaespacios.com/a18v39n45/a18v39n45p03.pdf

Rojas, J., Faith, M., & Martínez, J. (2023). Conceptualizing digital transformation using semantic decomposition. Tec Empresarial, 17(3), 63-75. https://dx.doi.org/10.18845/te.v17i3.6850

Roseth, B. (11 de agosto de 2022). Confianza: Un obstáculo y una oportunidad para la transformación digital. Ideas que cuentan. Ideas que cuentan. https://blogs.iadb.org/ideas-que-cuentan/es/confianza-un-obstaculo-y-una-oportunidad-para-la-transformacion-digital/

Schneider, S., & Kokshagina, O. (2021). Digital transformation: What we have learned (thus far) and what is next. Creativity and Innovation Management. 30(2), 384-411. https://doi.org/10.1111/caim.12414

Seminario, J. (2024). Transformación digital y desafíos gerenciales en la administración de empresas. [Tesis de Licenciatura, Universidad Tecnológica Empresarial de Guayaquil]. http://biblioteca.uteg.edu.ec/xmlui/handle/123456789/2415

Stone, S. (2019). Digitally Deaf: Why organizations struggle with digital transformation. Editorial Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-01833-7_4

Tekic, Z., & Koroteev, D. (2019). From disruptively digital to proudly analog: A holistic typology of digital transformation strategies [De disruptivamente digital a orgullosamente analógico. Una tipología holística de estrategias de transformación digital]. Business Horizons, 62, 683-693. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2019.07.002

Townsend, J., & Figueroa, J. (2022). Los modelos de transformación digital en la gestión de las empresas comerciales. Cooperativismo y Desarrollo, 10(2), 407-429. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2310-40X2022000200407&lng=es&tlng=es.

Werner, A., & Zamora, D. (2018). Revolución. pe: La transformación digital de once empresas en el Perú. Conecta.